Renovatie nieuw hoofdkantoor Europcar Mobility Group
Na een proces van 2 jaar, leverden wij in juli 2019 het nieuw hoofdkantoor van de Europcar Mobility Group op. Een project dat begon met een open vraag aan verschillende partijen om een ontwerp met bijhorend budget binnen te leveren voor de renovatie van hun oud hoofdkantoor in Zaventem.
Met een ontwerp dat tot de verbeelding sprak, en een budget dat in lijn lag met de concurrentie werden wij de geknipte partner. In het daaropvolgende proces, werd zowel ontwerp, locatie als doelstelling aangepast: er was nu niet alleen vraag naar een renovatie, maar naar het samenvoegen van 2 locaties om een betere wisselwerking tussen de werknemers te bekomen en bijkomend een besparing op gebouwen en werkingskost te genereren.
RENOVATIE
Als zittende partij voor het facility management en de bijhorende kennis van deze klant, was dit ons op het lijf geschreven. Onze sterkte in dit soort projecten is de nauwe samenwerking tussen de facility manager on site en het projectteam, bestaande uit onze interieur architecten. Op deze manier worden ook de creatieve ideeën afgetoetst aan de klantenrealiteit.
Aan de hand van een vlekkenplan kon er al snel aangetoond worden dat alle diensten, vergaderzalen en andere noodzakelijke ruimtes een plaats konden krijgen in het nieuwe gebouw met behoud van het concept van het oorspronkelijk ontwerp. Na bespreking en goedkeuring van deze basis, werd er stap voor stap verder gegaan naar een definitief ontwerp. Om de klant te helpen in het maken van keuzes en het ontwerp ruimtelijk te kunnen beleven, wordt er gebruik gemaakt van technieken zoals 3D.
De renovatie van het bestaande kantoorgebouw was een totaalrenovatie waarbij de binnenzijde van het gebouw volledig werd gestript en opnieuw opgebouwd, inclusief technieken.
Het eindresultaat is een kantoorgebouw met open spaces, hoog technologische vergaderzalen, coffee corners, informele vergaderplekken en multifunctionele ruimtes volledig op maat van de klant. Een gebouw waar alle verwante functies gebundeld zijn voor een efficiëntere werking en de landschapskantoren qua ruimtegebruik en inplanting op mensenmaat blijven.
VOLLEDIG ONTZORGEN VAN DE KLANT
Dit project ging verder dan enkel de uitvoering van een renovatie. De klant moest volledig ontzorgd worden op alle randaspecten van dit project. In de praktijk betekende dit: de werking van de klant waarborgen gedurende de werkzaamheden, aanvragen van de nodige vergunningen, organiseren van de verhuis van de oude naar de nieuwe locatie, inrichten van de nieuwe magazijnen en archieven en de klant bijstaan bij de verkoop van het oude hoofdkantoor.
WIN-WIN SITUATIE
Het kunnen uitvoeren van projecten bij bestaande klanten, is een win-winsituatie voor de klant en VINCI Facilities. De klant werkt met een firma die zijn werking kent en dit kan integreren in een weldoordacht ontwerp op maat van de klant. Voor VINCI Facililties resulteert dit in een versterkte verankering van zijn diensten bij Europcar.